|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Söndagen den 16 januari.
beräknar vi avsegla från Phuket i Thailand och på dessa loggbokssidor kan ni följa livet ombord.
Simma Lugnt!
Gunnar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sondagen den 16 januari 2000
Ship shape, eller vad man vill kalla ordningen ombord, rader hos oss
har nere i Thailand idag. Den sista veckan har varit intensiv och allt
eftersom besattningen monstrat pa har den langa "att gora" listan blivit
allt kortare for att till sist helt vara borta, (nastan).
Nar ni kommit sa har langt i texten har ni nog upptackt att de tre svenska
tecknen saknas. Detta far vi leva med da vara texter passerar radio
servrar som inte kanner igen dem.
Besattningen ser ut sa har:
Ingemar Skymning 62
Idag sondag gar Ingemar i avtalspension, (firas ikvall). Ingemar ar bosatt i
Dalarna och har seglat pa Runn, Malaren och i Ostersjon under manga ar.
Anders Hellman 49
F.d. maskinist i handelsflottan men numer med ett yrke som kraver slips och
kavaj. Hans bakgrund och kunskaper om maskiner gor honom fullt sysselsatt
ombord och hans tvattkorg ar darmed alltid full. Anders har forutom aren
till sjoss aven under manga seglat fritidsbat bl.a till England.
Björn Bergefors 47
Arbetar till vardags som larare pa Naturbruksgymnasiet i Ostersund. Bjorn
har sedan sin ungdom seglat men numer har han bytt segel mot maskin i
familjens nyforvarv, flottningsbaten Eldsnaset.
Gunnar Lundgren 46
http:www.kos.w.se
P-O Ryhr 41
Ensamseglat Sverige-Karibien-Sverige. P-O ar en klippare pa att fa igang
trasiga elektriska prytlar och det ar en formaga som troligen kommer att
behovas ombord.
Karin Ahlskog 38
Den minst rutinerade besattningsmedlemmen ombord. Karin har allt att lara
och inget att forlora.
Niklas Ljungblom 25
Seglat till sjoss pa RoRo fartyg i ett halvar och numer arbetandes pa
St.Gorans sjukhus i Stockholm. Kocksysslan ombord ar den utmaning Niklas har att se fram emot.
Var rapportering till loggboken pa hemsidan sker via kortvagsradio och for
tillfallet har vi ett mindre problem med dataoverforingen. Jag hoppas att vi
ska kunna vara igang om nagra dagar med regelbundna rapporter och att allt
sedan ska fungera smartfritt.
Utklareringen fran Thailand ar satt till mandag middag (17 jan) och forsta
etappens kurs ar lagd mot Maldiverna. Beraknad seglingstid ar 12 dygn.
Pa aterhoarande
Gunnar Lundgren
skeppare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25 januari 2000
Ja da var vara radioproblem ombord losta skulle jag tro och vi kan antligen uppdatera hemsidan med senaste nytt. Det ar nu 7 dygn sedan vi lattade ankar fran Chalong Bay pa on Phuket i Thailand och allt ar val ombord. Det har varit mycket jobb med tekniska saker som inte fungerat och da inte minst radiobiten ombord. Nu verkar det som om det mesta ar under kontroll och vi kan alla borja njuta av livet har ute pa den blanande Indiska Oceanen.
Delfiner och flygfisk har gett oss sallskap men aven ett och annat fartyg da vi passerade fartygsrutten mellan Malacka sundet och Roda Havet haromdagen.
Besattningen borjar hitta sina roller och sa sakteliga borjar vi nu fungera som ett bra team dar alla tar sin beskarda del av jobbet. Varje eftermiddag innan middagen och Sundownern har vi ett litet skeppsrad dar vi justerar sant som inte varit bra och glads at det som varit bra.
Seglarraven PO tar livet som det kommer och dar vilar inga ledsamheter och besvarligheter. En klippa ombord de kommande tre manaderna.
Ingemar - aldermannen - tvekar inte nar vi filosoferar om att forlanga seglingen med ett ar eller sa. Delfinbesoket igar formiddags fick honom att se ut som en pigg 30-aring. Jag undrar bara om hans foton visar mer an stjartfenan pa vara vanner i havet.
Bjorn har slutat att tveka pa att han ska hinna med flyget fran Maldiverna nu nar vi hittat bade medstrommen och NO vindarna. Han njuter nu av den stadiga monsunen trots att han ar langt borta fran Ostersund och de sina.
Anders har faktiskt tagit en dag ledigt fran jobbet med justeringar och reparationer i det 60 gradiga maskinrummet. Han talar redan om att monstra pa igen inom en snar framtid. Vi andra sager att biljetten fran Maldiverna kan bokas om.
Niklas svettas i pentryt dar 4 kg oxfile maste atas upp inom tre dagar pga av en paborjad foruttnelse. -Varfor passar inte min Wookpanna (?) pa spisen och -Brodbak, fy fasen! sager han men med ett leende pa lapparna.
Jag sjalv har svettats av att inte fa igang radiokommunikationen forran nu men samtidigt njutit av att ha en sa trevlig besattning med mig ombord. Alla jobbar efter sin formaga och sakta men sakert formar vi varandra till ett val fungerande gang.
Livet ar harligt men jag saknar Karin, Johanna och Sara ombord.
Simma Lugnt!
Gunnar.
skeppare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Onsdagen den 26 januari
Vi har i god fart avverkat drygt 2/3 av vagen till Maldiverna. Vadret som var mycket lugnt den forsta veckan har nu utvecklats till en frisk Monsunvind pa runt 7-10 m/s. Termos, glas och kafekoppar ar nagra av de pryttlar som gatt till de salla jaktmarkerna, men det verkar nu som om de mer "ovana" oceanseglarna har vant sig vid att inget star kvar dar man staller det. Stackars Ingemar fordelade idag hela sin Mussli portion jamnt runt sig istallet for i munnen och under nattens morkaste timmar skickade Kung Neptun upp en vag over relingen som gav bade Ingemar och Anders en valbehovlig dusch. Alla dacksluckor ar nu skalkade.
Pa tal om dusch sa har sjogangen de senaste dygnen gjort att all normal dusch pa dack upphort for tillfallet och vi liknar och luktar alltmer som riktiga sjobusar. Aven kojplatsernas fordelning, nere i det fuktiga 35-38 gradiga innandomet av baten, ar nu smatt anarkistiskt och lakanens grasvarta farg ar en gemensam blandning fran besattningens kroppar. De mest populara kojerna for tillfallet ar de pa babordssidan och det rakar vara i min hytt, kaptenshytten.
Flygfiskar finns det gatt om i dessa farvatten och ett forslag har varit att spela baseboll med dem nar de passerar over dack. Men eftersom vi alla ar djurvanner sa blev forslaget nerrostat.
Naval, humoret ar det inget fel pa aven om Niklas svordomar fran koket ibland skar rakt genom marg och ben. -Aldrig mera bacon eller oxfile, hor vi honom skrika. Dessa utbrott kommer sig kanske av problemen med frysen vilket tvingaross att snabbt ata upp farskmaten.
Dagens diskussionen ombord ar, rakning eller inte idag. Nu pratar vi inte om skaggstubb langre utan om skagg.
Halsningar fran fyra skaggiga och tva ansade sjoman, nagra hundra sjomil soder om Sri Lanka, Nord 04 grad 35 minuter, Ost 80 grader 42 minuter. Drygt 400 sjomil kvar till Maldiverna.
Simma Lugnt!
Gunnar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Torsdagen den 27 januari
Natten som gatt har varit stjarnklar och det ar en njutning att ligga pa rygg under nattvakten och titta pa alla himlakroppar. Vinden avtog under fornatten sa vi brummade igang jarngenuan (motorn) ett par tre timmar.
Strax efter 03, under Anders och Ingemars vakt, passerade en udda vag baten och vi kastades med alla vara 34 ton ner i en djup vagdal. I normala fall innebar detta bara att vakten far ga en runda och plocka tillbaka saker som lamnat sina forankringar men just denna vag var nagot speciellt. Niklas som var i drommarnas varld, kastades handlost ner i durken 1,5 meter under kojen. Alla ombord vaknade och Niklas sjalv kvicknade till med oss andra liggande pa kna runt honom. I skrivandets stund, 4 timmar efter handelsen, kan vi konstatera att var kocks solbranna nu har fatt sallskap av bulnande blaa inslag.
Solen har nu gatt upp och jag noterar i dacksloggen;
Position N 04 grader 31 min E 78 grader 23 minuter
Fart 7,1 knop Ljummen vind med lukt av Indien. Maldiverna ligger 290 M (1M~1,8 km)
Allt Val Ombord!
Gunnar skeppare
PS. Jag hoppas att ni vant Er vid att jag ej kan anvanda de tre svenska pricktecknen, a a o! DS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fredagen den 28 januari.
Klockan ar 21 och P-O/Niklas har vakten. Eftermiddagen har gatt i firandets tecken da vi celebrerat 100 M kvar och samtidigt firat min namnsdag, Karl.
Nar jag nyss tittade till pa loggen visade den 53 sjomil kvar och det har markts pa besattningen som borjat fa lite angoringsfrossa. GPS:en behagade att under ett par timmar visa "no position" och nar den antligen kom igang igen hordes lattnandes suckar fran flera hall.
Sa har sista natten under denna drygt 1600 M langa etapp over Norra Indiska Oceanen kan jag sammanfatta de 11 dygnen med foljande. Besattningen har vuxit i styrka och erfarenhet och samtidigt fatt de forsta fogarna klara till ett sammansvetsat gang. Trakigt bara att Bjorn och Anders arbetsgivare/familjer inte kan klara sig langre utan dem. Ersattare ar redan i luften fran Sydney i Australien.
Simma Lugnt
Gunnar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mandagen den 31 januari 2000
Anlande Male pa Maldiverna pa lordag morgon. Det tog ett antal timmar innan vi hade klarat av formaliteterna men sen bar det av iland.
Helt otroligt hur man har byggt denna stad mitt pa en liten sand/korallo har
ute i Indiska Oceanen. Trevliga manniskor och nar det galler att fa tag pa
reservdelar, mat och annat, sa finns det mesta.
Bjorn monstrade enligt planerna av igar sondag och hela besattningen foljde
med i den Dhoni (battaxi = transportbat) som tog oss till flygplatsen. Har
landar och startar de jattelika flygplanen bara nagra decimeter over
vattenniva och jag antar att det maste vara en av de vackraste
dagsljusinflygningar man kan tanka sig, nar atollernas ogonfrojd narmar sig
under landningen.
Bjorn JA! Han kommer verkligen att vara saknad ombord av hela den ovriga
besattningen sa det var lite sentimentalt att saga "Pa aterseende" nar han
med sitt latta bagage styrde stegen mot avgangshallen.
Tack for en mycket trevlig tid Bjorn, fran oss alla ombord, och vi syns
hemma i Sverige sa smaningom.
Snart ar vi klara med formiddagens arbete ombord och det ar dags for ater
ett besok i granderna pa Male. Sent ikvall anlander Harvey fran Australien
och en ny besattningsmedlem ska infogas i gemenskapen.
Med en bla himmel ovanfor huvudet och med turkosblatt vatten under kolen
sager jag pa aterhorande fran oss ombord.
Gunnar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|