|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gibraltar den 6 maj
Dagarna med Karin, Sara, Johanna och deras kompisar Sanna och Cattis rusade ivag med raketfart och snart var det dags for ett tarfyllt avsked.
Samma dag flickorna lyfte fran Malagas flygplats mot Sverige, monstrade Hilmar pa Regina Maris.
Hilmar ar en svensk norrman fran Tromso, numera bosatt i Dalarna. Att han ar bade en kreativ och initiativrik besattningsmedlem visade sig redan forsta dagen, da den forliga toaletten plockades isar till molekyler och sedan monterades ihop igen. Idag andra dagen har aven toaletten i kaptenshytten renoverats och det sjuder av iver runt den nyblivne besattningsmedlemmen.
Vi har idag ryktesvagen fatt hora att aven den andra nya besattningsmedlemmen Gun-Britt finns pa "klippan". Gun-Britt ar vastkustens bidrag till besattningen och hon har annonserat pamonstring under sondagen.
Harvey, Australiensaren som nu varit med ombord i tre manader, befinner sig for tillfallet i Paris eller i London. Han kommer att monstra pa under tisdagen och detta innebar att vi avseglar onsdagen den 10 maj om vadret tillater.
Om nagon av er saknar Niklas, (for det gor jag och Harvey), sa har han tyvarr blivit tvungen att atervanda till den gra vardagen i Svedala och arbeta ihop pengar till de "lakararvoden" och x-tra omkostnader som hans magakomma fran Kairo asamkat honom. Kanske far vi se honom ombord igen i norra Europa om allt gar som han planerat.
Det ar en gra och regning dag har i Gibraltar men ombord pa Regina ar humoret varmt och hjartligt. Jag har verkligen njutit och matt gott av stoppet i Spanien/Gibraltar och givetvis har besoket hemifran varit det som gett mig den nytandning jag nu fatt. Det ar snart dags for den sista etappen upp mot Skandinavien.
Simma Lugnt!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 maj 2000
Idag kom nasta besattningsmedlem ombord. Gun-Britt fran Ostergotland/Goteborg anlande i hallande regn men med glatt humor. En presentation av henne kommer senare nar vi kant henne pa pulsen, och detsamma galler Hilmar som nu borjar agera riktigt hemtamt ombord.
Alla matforrad ar nu urplockade och en nystuvning haller sa sakteliga pa att bli klar. Vi hittade bl.a 25 kilo ris, 4 kilo salt mm. mm. och tillsammans med de kvarvarande 70 rullarna toalettpapper sa kan man saga att Thailand inte ar helt bortglomt annu.
Det ar nu dags att ta den sedvanliga promenaden iland och se om nagot nytt hant under klippan.
Simma Lugnt! Gunnar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gibraltar den 10 Maj 2000
Idag skulle vi har varit under segel igen men si, sa blev det inte. Jag vet inte vad det beror pa att langfardssegare alltid blir kvar i hamn ett par dagar x-tra men sa verkar det alltid vara.
Varan autopilot har fatt spatt och imorgon hoppas vi att de sista reservdelarna ska komma. Om allt stammer sa klarerar vi ut strax fore 12 och sen bar det av mot Lissabon, ca 350 sjomil bort.
Gun-Britt och Hilmar har visat sig vara riktiga arbetsmyror och de har nu skurat och fejat Regina, sa man knappt kanner igen henne. Likasa har de fyllt pa alla matforrad och just nu star Hilmar och ordnar till sista kvallens festmaltid. Vi har aven bjudit in ett par fran en svensk Laurin 32:a sa det ar som upplagt for en trevlig kvallssittning.
Tyvarr har jag inte lyckats med att fa ivag nya bilder fran seglatsen da Internet servern har pa Gibraltar inte vill ta emot bifogade filer men en diskett ar pa vag hem till mina dottrar, sa om nagra dagar kan ni fa se hur det sag ut ombord fran Egypten och hit till Medelhavets vastra kant.
Jag hoppas att kunna fa ivag ett par uppdateringar till loggboken innan vi nar Lissabon sa ta er en titt har nar ni har en stund over.
Gunnar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fredagen den 12 maj 2000
N 36 21 W 007 19
Vi har lamnat Gibraltar och detta gjorde vi inatt strax efter tolvslaget. Kanns skont att vara pa vag ut pa den sista etappen mot Sverige speciellt efter de senaste dagarnas krangel med autopiloten, innan vi fick den att fungera igen.
Hilmar och Gunbritt ser ocksa ut att njuta da vi under dagen far mer och mer oppet vatten runt Regina. De nya besattningsmedlemmarna ar mycket laraktiga (och erfarna fran seglingar med bl.a kryssarklubbens skolfartyg) och det ar inga problem for mig att kanna mig lugn nar de har sina forsta vakter ombord.
Var forsta etapp tar oss soder om Algarvekusten och imorgonbitti hoppas vi kunna runda udden Sao Vicente, Portugals sydvastspets. Etappmalet ar Lissabon dar Harvey monstrar pa igen och dessutom far vi under ett par veckor ytterligare en "sjoman" med ombord. Vem denna sista person ar ska jag beratta mer om lange fram.
Vad har hant idag da? Under min formiddagsvakt hade vi besok av tva spackhuggare men det har aven varit delfiner och skoldpaddor och kikat pa oss under dagen. Tyvarr har inte vinden behagat komma an utan vi motrar i bleke pa ett mer eller mindre platt hav. Nu nar klockan narmar sig skymningen sa sakteliga kan jag fornimma en svag bris och med lite tur kan vi kanske vara under segel till natten.
Var nya loggbok ombord har fatt sina forsta anteckningar och jag ser fram emot en natt med mansken och behagligt seglarvader.
Gunnar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lissabon den 16 maj
Vilken harlig gammal stad Lissabon ar. Vi njuter av alla de promenader vi gor och det ar lika vackert och intressant bade dagtid och nattetid aven om den kvinnliga fagringen pa gatorna ar storre nattetid till fromma for Hilmar och mig sjalv.
Lissabon blev staden dar pumparna pa Regina slutat fungera men nu ar de flesta i battre skick an pa manga ar. Reparationslistan ar for tillfallet mycket kort och det gladjer verkligen efter bitvis ganska langa sadana listor de senaste manaderna.
Harvey som skulle ansluta igen har i Lissabon lyckades strula till det med visumet till Portugal och vi forsoker nu hitta en lamplig hamn nagra dygn langre norrut dar han ater kan monstra pa. Min gamla van Janne fran Rankhyttans Herrgard i Dalarna ar aven han pa ingaende till Regina, och jag ser verkligen fram emot hans pamonstring har i Lissabon.
Vi kommer nu att segla nagra dygn norrut efter Portugals kust och nasta hamn, om allt gar bra, blir den livliga hamnstaden O´Porto i norra delen av landet. Darefter vantar Kap Finistere och sedan Biscaya innan vi sa sakteliga kan borja kanna lukten av Skandinavien vid horisonten.
Gun-Britt har klarat sig mycket bra i det manliga sallskapet ombord men hon har ju ocksa erfarenhet fran Seglarskolans fartyg, med besattningar pa over 20 personer. Idag ar hon pa vift ensam i Lissabon sa kanske ska vi "grabbar" ocksa ta en promenad, nu nar de vargranna flanerande damerna borjar gora sitt intag pa gator och torg.
Torgerna och parkerna liksom de gamla byggnaderna ar fantastiska har i stan och man kan inte annat an beundra de byggherrar och arkitekter som har utsmyckat och berikat atmosfaren i Lissabon under gangna tider. En stad att atervanda till helt klart.
Nasta gang vi hors ar vi under segel forhoppningsvis.
Simma Lugnt!
Gunnar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19 maj
Lat. N 39 43 Long. W 009 08
80 M kvar till O'Porto i norra Portugal.
Den Portugisiska Nordan har sa sakteliga borjat fa faste infor sommarsasongen och vi motrar i en latt motvind norrut utefter kusten. Vi hade ocksa kunnat valja att segla ut till Azorerna och sedan darifran ga mot Engelska kanalen men mitt val att anvanda maskin upp till NW Spanien och sedan dar hitta W och SW vindar bedomde jag vara snabbare och eftersom veckorna tickar pa och sommaren narmar sig sa var valet latt.
Hilmar underhaller oss med historier fran sin sjomanstid och vi vet nu varfor man ska akta sig for att soka hjalp hos arabdoktorer bl.a. Aven frukostgroten har blivit hans specialitet och for att dolja att den brant fast, har vi upptackt att han varje morgon tippar i en nave russin i groten.
Gunbritt ser inte ut att ta nagon storre skada av umganget med oss killar och vi har upptackt att hon har ett minne som ar suverant bra. Hur skulle vi ha kommit in genom den kodade grinden i Doca da Alcantara i Lissabon nast sista natten, om inte hon varit med.
"Patron" Janne fran Rankhyttans Herrgard utanfor Vika ar skojfrisk och hans skamt och upptag sprider leenden bland oss ovriga i besattningen. Ni som inte varit gaster hos Janne med familj pa Rankhyttan, och smakat pa Herrgardens erkant suverana kok, ta chansen i sommar och njut av Gustav Wasa miljon under en kvall eller varfor inte sova over en natt.
Ja ni ser, Jannes narvaro rycker mina tankar tillbaka till hemmatrakterna men dit ar det annu nagra sjomil. For Reginas del rullar vi vidare norrut och hoppas na staden O'Porto imorgon formiddag och dar antligen kunna fa tillbaka Harvey ombord.
Problemet med Harveys ater-pamonstring har varit Australiens och Portugals for tillfallet daliga dipolomatiska forbindelser pga problemen i Timor. Detta har lett till problem for Harvey att ordna sin visering till Portugal men vi ska nu forsoka ett eget alternativ till att fa honom in fran Spanien till den Portugisiska staden vi nu styr emot. Hur det gar med detta vet jag inte forran imorgon eftermiddag men vi haller tummarna har ombord.
Jag tittar upp mot nergangsluckan och ser att himmelen ar gramulen vilket kanske kan bada gott for vindriktningen de kommande dygnen. Tank om vinden skulle vrida mot SW!
Simma Lugnt dar hemma!
Gunnar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lordagen den 20 maj
Nu har vi hittat Harvey! Regina seglade in hamnstaden Lexios nagra km fran O´Porto klockan 04.00 imorse. Efter en rejal frukost och dieseltankning letade vi oss in till jarnvagsstationen och klockan 12.00 dundrade Harveys tag in pa stationen.
Raknar med avgang mot Biscaya imorgon sondag eller, om lagtrycket inte haller tiden, pa mandag.
Allt val ombord! Gunnar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Latitud N 43 31 Longitud W 009 38
En handfull sjomil in pa Biscayabukten den 24 maj 2000
Under segel igen och jag menar verkligen under segel. Huvudmaskinen slogs av kl 07.15 och vi styr nu norrut, rakt ut pa Biscayabukten. Den nordliga vinden på det Azoriska högtryckets östra sida, är nu ett minne blott och överkanten på detta högtryck ger oss fina västliga vindar. Skönt att ha rundningen av det beryktade Cap Finistere undanstökat.
Den gemytliga staden Vila Garcia längst inne i viken Ria de Arosa i NW Spanien är en trevlig upplevelse. För vår del anlände vi dit ett par timmar före soluppgången måndag morgon och det kändes skönt att slippa den grova sjon som nu "tvingat" oss i hamn.
Fiesta, fiesta ropade spanjorerna åt oss, när vi förvånat konstaterade att det bara fanns barer öppna trots att det var måndag förmiddag. Hela besättningen kastade sig gladeligt in i den brokiga skaran av helgonfirare, som gjorde allt för att ha det roligt bland radiobilar, lotteristånd och dansande Brasilianska skönheter. Jag tänker inte berätta om vår femkamp under kvällen/natten, men vinnarens måltavlor från pistolskyttegrenen sitter rakt framför näsan pa oss alla här i Reginas salong. De tillhör varken mig, Janne, Harvey heller Hilmar!
Vi har nu ca 350 sjömil framför oss innan vi har Biscaya akterut och sedan ytterligare 230 M, dvs 1 1/2 dygn, innan Kari, Gunilla och Torgny kan mönstra ombord pa Regina.
Vädermässigt har vi enligt en del meterologer ett litet oroande lågtryck över England som vantar på att få dra söderut. Andra väderkillar gillar väderlägen av annat slag och beslutar att lågtrycket ska gå norrut. Hur det blir återstår att se om ett par dygn.
Janne beter sig nu som en riktig sailor så vi är en fem man stark besättning som ska segla Regina över denna omskrivna bukt, Biscayabukten.
Vi har ett gäng delfiner runt baten och jag avslutar skriverierna för att sälla mig till den övriga besättningen på däck.
Simma Lugnt! Gunnar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Gunbritts loggboksanteckningar denna dag.)
Äntligen! Vi seglar! Efter att ha gått för maskin ända från Gibralta via Portugals kust är vi nu under segel! I morse vaknade vi av att Harvey drog ner varvtalet på maskin, och då hade han också helt plötsligt fått upp både mesan och genuan på egen hand. Storen hade vi haft uppe som stöd i rullningarna sedan igår. Oj, vad det var härligt att stänga av maskin och få höra havet svepa förbi Reginas skrov! Nu hade vi bara gnisslet från brytblocken (?) i styrmekanismen kvar att åtgärda. Hilmar och Gunnar tog varsitt varv med smörjattiraljer och till slut blev det tyst. Skönt! Under dagen har vi haft gråväder och fuktigt, ibland lite regn. Slör med sjöar akterifrån, rullande gång. Under min vakt efter lunch ökade vinden en del och Harvey som var vaken hjälpte mig att ta in ytterligare ett rev i storen. Vi fick lite bekvämare gång men behöll ändå farten, 7-8 knop. Inte illa. I förmiddags fick vi en snabbvisit av ett jättestim delfiner, säkert 100 stycken glada som passerade oss med glada hopp. Man blir så glad av delfiner! Hilmar vaknade till eftermiddagskaffet och ville ha gräddtårta. Det fick han inte. Men han hänger inte läpp för det, utan står just nu och steker kalkonfile (tror vi att det är) till middag. Mums! Efter drygt två veckor ombord för egen del känns det nu suveränt att få segla och var ute på havet "på riktigt". Motorbåt är inte min grej... För övrigt pågår en utredning angående 3 spårlöst försvunna chokladkakor. Hur kan det ha gått till utan att jag ens sett omslagspappret? Har vi ett snaskspöke ombord? Janne har gjort vissa antydningar men ej lämnat full bekännelse. Mysteriet kvarstår.
/Gunbritt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dagens Loggboksanteckningar är signerade Janne Hammar.
Mitt ute pa Biscaya den 25 maj
Andra gangen gillt och äntligen kom jag ivag på en seglats. Forsokte tidigare nar familjen Lundgren var ute och seglade, men min tid räckte da ej tyvarr till. Nu ar jag ute med Gunnar men tyvarr är ej styrbord (Johanna) o babord (Sara) samt mamma Karin med.......
Vår position just nu är foljande kl 20:42:47, Lat N 46 29.5 Long W 7 54.7 Fart 7 knop Kurs mot Engelska kanalen med motor tyvarr.
Startade min tripp från Arlanda den 16 maj till Algarve kusten dar jag bodde hos en bekant fran Norrtalje. Efter en natt där blev det sen buss till dom vackra flickorna i Lissabon.
Den vackraste hette REGINA MARIS, 17 mtr lång o smärt, och med ett stort hjarta i och där bor vi nu. For sedan med REGINA till O'Porto där vi beskådade ett antal portvinsfabriker mm. Nästa etapp blev till Villa Garcia i Spanien där vi var ett par dar. Fiesta, dans o sang fick vi beskada och efter detta besök for vi sedan ut pa Biscaya, med motor och segel. Färden over Biscaya bukten tar ca 5 dygn på öppet hav.
Denna seglats är väldigt avkopplande for mig. Nya krafter tills när jag kommer hem igen. Jag mönstrar av i hamnstaden Cherbourg i Frankrike. Tar där en färja över till Pool i England sen tåg till London där flyget vantar pa mig för färd till Swedala. Har jag tur ser jag formodligen REGINA MARIS från luften.
DETTA HAR VARIT TOPPEN...........
Varma kramar till alla jag känner!
Janne Hammar Rankhyttans Herrgård www.rankhyttan.se Runnvika, Falun, Sverige
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fredagen 26 maj
Lat N 48 12 Long W 005 35
Denna fredag har bjudit på de mest skiftande vindstyrkor, vindriktningar, sjöförhållanden och väderleksförhållanden. Under eftermiddagen blåste det till lite och vindarna var uppe i runt 20 m/s under ett par timmar. Senare under dagen har vindarna lugnat sig något och just nu seglar vi i en NW vind på runt 10-13 m/s.
Harvey tyckte att det var roligt när något spännande hände och satt som en liten sol i sittbrunnen och log under det att kulingen kastade Regina hårt ner i de branta sjöarna. Janne tyckte det var tur att inte hans fru Ann-Marie fanns ombord och det kan jag själv också instämma i. Gunbritt red ut stormen under däck medans Hilmer snubblade runt ovan däck med videokameran i högsta hugg. Jag hoppas att det blev fina filmsnuttar att visa frun Britta nar han åter kommer hem till Tosarby intill Dalälven.
Vi har nu bara runt 20 sjömil kvar tills vi rundar Il d' Ouessant väster om Brest i Bretagne/Frankrike. Detta innebär ocksa att vi om ett par timmar har korsat Biscaya och det känns skönt tycker jag, att ha den biten vatten bakom oss. Givetvis ska jag inte förringa de vatten som fortfarande ligger framför oss men på nåt sätt så är Biscaya något speciellt.
Det verkar också som om vi kan hålla vårt ETA till Cherbourg där besättningsbyte ska äga rum. Janne åker tillbaka till Rankhyttans Herrgård (www.rankhyttan.se) och Kari (Västerås), Torgny/Gunilla (Borlänge) mönstrar på för en dryg vecka ombord.
Nu är det dags för en sen kvällsmåltid a'la Janne och om maten smakar så gott som den luktar, ja då får vi verkligen vara nöjda.
Simma Lugnt! Gunnar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Måndagen den 29 maj.
Regina anlände vid 7 tiden söndag morgon till Cherbourg i Frankrike.
Under natten som var föll barometern med 20 mbar och det gav all anledning för oss att förbereda för hård vind. De sista timmarna in mot hamn var vindarna åter av kulingstyrka, och vi passerade ön Alderny med 9-10 knops fart och gled runt udden mot Cherbourg.
10 M innan hamninloppet började vår GPS (navigationsinstrument) att visa helt uppåt väggarna fel värden och även vår reserv GPS visade samma vansinniga positioner. Som tur var fungerade kompassen och jag beslöt att plocka ner de redan hårt revade seglen för att på det sättet sänka vår fart. Här gällde det nu att få tid till att lokalisera alla fyrarna vid inloppet till Cherbourg och att med "pre-GPS" (gamla) metoder navigera oss tryggt in i hamn.
På bara riggen slörar vi med 6 knops fart mot hamninloppet och bakom oss närmade sig passagerarfärjan från Pool i England. Vi spanar alla mot det däck där frukosten ser ut att serveras och si, där inne i värmen sitter våra tre nya besättningsmedlemmar, och gottar sig med en stadig frukost.
Väl inne i hamnen och förtöjda vid väntebryggan kan vi snart ta emot Gunilla, Torgny och Kari med sina sjösäckar. Janne, Gunbritt, Hilmar, Harvey och jag själv är inte precis utvilade efter den senaste nattens busväder och snart ligger vi på rygg för en timmes vila medans de nya besättningsmedlemmarna bekantar sig med skutan.
Janne har fått fart på sin "nalle" och där hemma på Rankhyttans Herrgård (www.kos.w.se) ordnar sonen Patrik biljetter för hans hemfärd via England. Innan färjan lämnar hamnen sent på eftermiddagen tar vi avsked av honom på en vilda västern krog i stan. Det har varit mycket trevligt att få ha honom med ombord och vi ser alla fram emot att få komma till Rankhyttan framemot hösten för en återträff.
Gunilla och Torgny kommer ifrån Torsång i Dalarna och för dem så är detta ett stort äventyr som står för dörren. Engelska kanalen med tidvatten, intensiv fartygstrafik och lynnigt väder är lite annat än seglingar i Mälaren och den inre skärgården i Stockholms övärld. Jag kan se i Gunillas ögon att spänningen och förväntan är stor och jag hoppas att deras minnen och erfarenheter från tiden ombord ska bli positiva.
Från Västerås kommer den tredje nya besättningsmedlemmen. Kari verkar vara en inbiten seglare i Östersjövattnen och för honom är detta en möjlighet att prova lite nytt. En av de första kommentarerna i Cherbourg var att han ser fram emot "riktig segling" med vind och sjö och visst kan det vara det som lockar en del till att segla. För min del så önskar jag mig inte för mycket av den varan då jag vet att havet kan vara både grymt och hänsynslöst.
Avfärd måndag kväll kl. 22.00.
Gunnar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tisdag 30 maj Engelska kanalen; N 50 26.9, E 00 27.7
Det flickorna har i Lissabon, det har de i Lissabon - det har man fått höra mer än en gång här ombord. Men jag säger bara en sak - pojkarna i Cherbourg... Harvey hittade en mycket trevlig lokal tidningskiosk/tobakskiosk/bar där vi bl.a. lärde känna innehavarna Michel&Lydie och stammisarna petit Guy, Denis och förstås Pascal, den finaste av dem alla. Harveys översättningsmaskin (Eurointerpreter) och min gamla skolfranska gjorde succé och vi hade mycket trevligt allihopa redan på söndagkvällen. Vädparet var helt underbara och vi var som en stor familj! De bjöd på saucisses (mumsiga korvskivor) och calvados. Gott! Igårkväll innan avfärd gick vi dit igen för att helt kort återse vännerna, och alla utom petit Guy var där. Hoppas han inte hade tagit illa upp för att jag råkade säga att han hade vackra ägg istället för vackra ögon... (gammal skolfranska sa jag ju!) Pascal, med de varma glittrande bruna ögonen och Dart-pilar i jackfickan, kunde inte följa med oss på båten utan väntar nu att jag ska komma tillbaks till Cherbourg, tror jag. Han erbjöd mig att tillbringa ett år med honom för att finslipa franskan, tror jag. Undrar vad jag har sagt till honom egentligen. Skipper har idag mycket menande sjungit Ted Gärdestads "Jag tänker hoppa ifrån Eiffeltornet, om du sviker mig...". Hjälp! Nåväl, efter en trevlig stund var det dags att ta ett varmt farväl. Vi bytte adresser och snabbtillverkade en minnestavla med autografer för att sen navigera tillbaks mot hamnen där Regina väntade för avfärd. Ut ur hamnen i en stilla blå kväll med stjärnklar himmel - vilken skillnad från ankomsten i söndags morse!! Äntligen skulle här seglas, men var är vinden?
Nu har vi varit på väg, för maskin på lugna vatten med lite vind, i lite drygt ett halvt dygn, och våra nya besättningsmedlemmar dubblerar våra vakter. Det känns ovant, men bra, att inte vara ensam uppe på natten. Min vaktkamrat Gunilla är nyfiken på allt och jag försöker berätta det jag vet. Vi hoppades få börja segla under vår pass kl. 04-08, men vi fick aldrig nån riktig vind. Synd! Dock hade vi medström och gjorde 8 knop. Nu har vi motström igen och gör bara 3-4 knop. Barometertrycket har sjunkit något, regnet hänger i luften och kommer ner emellanåt, och sikten är inget vidare. Hur ska vi då kunna se The white cliffs of Dover? Man märker att trafiken tätnar i kanalen och det blir fler och fler fartyg att observera runt omkring oss. På natten när vi går för maskin får vi använda radarn, men om vi seglar drar den för mycket ström så då får vi lita på vårt eget mörkerseende. Systemet med olika lanternor som identifierar ett fartyg är bra, och ofta är det enklare att i mörkret se på vilket sätt och i vilken riktning ett fartyg kommer emot en. Avståndsbedömningen är svårare i mörkret tycker jag. Inatt passerade tex ett stort fartyg ganska nära, kändes det som, men enligt radarn var det en dryg sjömil ifrån oss, dvs ca 2 km. Ingen anledning till oro alltså, det finns mycket plats på havet. De andra ombord går omkring och huttrar idag. Själv njuter jag faktiskt nästan mer av långkalsongssegling än av bikini-varianten. Brukar jag säga iallafall. Fast varma vindar är också sköna! En helt annan erfarenhet från segling i främmande farvatten är att det är svårt att hitta havregryn till morgongröten i utländska hamnar. Igår var vi fem personer som finkammade Le SuperMarche (stormarknaden) både länge och väl innan vi kunde triumfera vid kassan med tre kartonger Quakers Oatmeal! För övrigt är det ont om räkost ombord... (min pappa vet vad jag menar!) och chokladtjuven verkar vara kvar här trots att Janne har mönstrat av.
Hälsningar till alla därhemma -
Gunbritt :-)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
31 maj kl. 15.00
Jag beslutade att gå i hamn igår kväll tisdag, då sikten var mycket dålig och regnet hängde i luften. Vi hoppades då pa att vädret skulle bli bättre för vår del tills idag, och att vi kunde få segla mellan Dover och Calais under dagtid och med god sikt och gynnsam vind.
Lämnade vår natthamn Boulougne vid 12.30 tiden och trot eller ej, vinden är med oss och solen skiner. Alla i besättningen har avnjutit en god fisklunch och sitter nu och beskådar Frankrikes landskap om styrbord och Dovers vita klippor om babord.
Klockan 16.00 tog en ur besättningen sig en simtur i kanalen. I det iskalla vattnet och med en livsele om midjan kastade sig Gunbritt handlöst ner i vattnet medans resten av besättningen huttrade och frös av att bara titta på. Att hon log så glatt och inte ens hade gåshud när Torgny och Kari drog upp henne på däck, måste bero på de droppar finskt blod hon har i sina ådror.
Imorgon kan ni läsa mer om vad som hände efter passagen av den smala biten här i Engelska kanalen och hur besättningen klarat av denna trafikerade båtled under nattetid.
Simma Lugnt!
Gunnar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nu får ni kolla på Juni istället...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|