SEGLING-2000

Loggboksutdrag  MARS

Tillbak


Latitud 17 grader 32 minuter Nord
Longitud 40 grader 05 minuter Ost

Var position idag den 3 mars kl. ("beer time") 15.00

Lagger ni ut denna position pa ett sjokort sa hamnar ni starx soder om
mitten av Roda Havet och dar ar vi nu.

Seglen revades (togs ner) under Harveys och Niklas vakt imorse da vinden
dog helt. Kanske var det den nu mycket lugnare sjon som inspirerade
Ingemar till att baka Pizzasmakande lunchbrod och kanske var Niklas
inspirerad av samma kalla, till att forbereda de utomordentligt goda
lunchmackorna.

Kanske var det samma rofyllda framfart under formiddagen, som fick
Harvey till att byta ut de 4 trasiga bomlikstravarna mot nya sadana.
Jag maste ocksa ha blivit drabbad av den plotsligt sa vanliga sjogangen,
eftersom jag kastade mig in ett 80 grader varmt maskinrum och bytte
branslefilter till huvudmaskin.

Jovisst ar det sa!

Idag tvattade jag, ni laste ratt, tvattade jag alla mina lortiga klader,
vilket innebar att jag fortfarande gar omkring i handduk medans den
varma torra Roda Havs luften torkar ur allt vatten fran de solblekta
shortsen och de tunna luftiga bomullsskjortorna.

Annu en dag ombord lider mot Sundowner (var obligatoriska
solnedgangsdrink) och snart faller morkret, nymanemorkret, over oss fem
ombord pa Regina Maris.

Gunnar
skeppare


Lordagen den 4 mars kl 20.00

Schhhh!

N 18 15,6
E 38 18,6

Ankrad innanfor udden Ras Istahi i Khor Nawarat, strax norr om gransen
till Eritrea. En liten Eritransk fiskebat ligger ankrad 50 meter fran
oss och vi har tant ett varmeljus i sittbrunnen. Becksvart.

Schhhh!

Hor Ni?

Operamusik svallar ut fran sittbrunnen ombord och Harvey, P-O, Niklas,
Ingemar och jag sitter med varsin Mekongwisky i handen och njuter av
oknens och musikens samklang.

Ett med sinnena.

Gunnar

Torsdagen den 8 mars

Position: On Tala Tala Seqir utanfor Sudans kust.

Den tredje natten har vid on ar snart ett faktum. Harda vindar
norr om oss hindrar vidare segling for tillfallet och vi bidar var
tid i vantan pa vaderomslag.
Att leva pa en liten yta, isolerad langt borta fran annat socialt
liv, ar en erfarenhet som du inte kan fa pa annat satt an genom
att uppleva det. Har ar vi, fem personer med olika tankar,
funderingar, varderingar och personligheter, "fangslade"
tillsammans pa en bat, i vantan pa att ovadret ska dra over. Har
vi blivit ett sammansvetsat seglargang eller har egenkarleken
ryckt undan grundvalarna for ett gemensamt socialt liv ombord?

Tala Tala ar en liten torr korallo utan befolkning, 3-4 km lang
och nastan 2 km bred. Jag kan inte saga att vi kanner igen alla
stenar efter dessa dygn men visst kanner jag redan en viss
hemtamhet bland de torra koraller som pressats upp ur havdjupen
for manga manga ar sedan.

Imorgon, jag tror att det ar Torsdag, hoppas jag att vi ater kan
hissa segel och satta kursen mot norra delen av Medelhavet. Vi kan
da aterga till vart vaktschema och Regina behover verkligen fa
vind i seglen igen.

Middagen idag, var liksom igar, fisk inbytt fran en av de sma
fiskebatar som kommer hit fran fastlandet. Var egen fiskelycka har
varit dalig har pa ankarplatsen sa det ar tur att de inemska
fiskarna har denna o som en resorvar for sitt levebrod.

Med en mane i kommande ter sig framtiden hoppfull och jag tecknar
harmed slutet pa denna dag ombord.

Gunnar



Lördagen den 11 mars
Position; 60 sjomil oster om Port Sudan i Roda Havet

Vi lamnade Tala Tala Seqir kl 09.00 denna lordag, efter 4 dygns
vantan pa battre vader. En dryg timme ut, i den forfarande grova
sjon smaller det till under baten. Vad i helsi........!

Eftersom vi motorseglar drar vi genast av gasen och lagger i
frilage pa maskin och med enbart storsegel uppe forsoker vi utrona
vad som hant. Harvey anmaler sig frivilligt att ga ner i vattnet
och dyka under baten och ta sig en titt men i den grova sjon anser
jag att det ar for farligt for honom.
Jag ger order om 180 grader kursandring tillbaka mot Tala Tala och
snart forsar vi fram i god fart med vinden i nacken, mot den
ankarplats vi alla nu ar sa trotta pa.

Klockan 11 har vi ankrat och hittar efter dykning ett flera meter
langt och kraftigt lastnat insnott i propellern. En kopp kaffe och
vi ar snart under segel igen.

Under eftermiddagen okar vinden och sa aven sjon vilket gor livet
ombord besvarligt. Barometern behagar dessutom borja stiga sakta
vilket i dessa farvatten inte badar alltfor gott.
Nu har morkret omsvept oss och jag hoppas att natten och
morgondagen kommer att innebara en vaderforbattring for oss pa
Regina.

Roda Havet kan vara allt annat an lugnt nar sa ar fallet.

Gunnar

14 mars ca 300 M fran var forsta hamn i Egypten.

N 22 40
E 37 40


Vadergudarna ler inte direkt mot oss for tillfallet. Nagra dygn
senare an beraknat ar vi fortfarande under segel mot Egypten i
Roda Havet. De besattningsbyten som ska ske dar har jag fatt
omorganisera och det ser ut att fungera bra trots allt.

Igar motte vi var forsta segelbat har ute och kan ni tanka er, vi
hade kollisionskurs. Eftersom bagge batarna var hart pressade av
bade vind och sjo sa gick kamerorna varma pa bagge hall.
Efter motet tog vi kontakt pa VHF radion och utbytte adresser for
att kunna skicka fotona till varandra. Den andra baten kom fran
England och hade samma mal som oss i Egypten.
Vem som vajde!?
Jo, det blev vi tvugna att gora enligt sjovagsreglerna.

Niklas satts nu pa harda prov da var senaste matbunkring avsag en
kortare etapp an det nu blivit. Kanske ar detta eldprov aven
inkorsporten till Niklas egen sjokokbok.
Kolla i bokhandlarna till Jul!!

Ingemar planerar for fullt sin och Niklas "turisttur" utefter
Nilen, samtidigt som han tidsmasssigt forsoker koordinera sin
avmonstring i Spanien med sin fru Margaretas semester.

Harvey missade ett kop pa 12 ton plastpasar hemma i Australien
pga. av var ganska "isolerade" position har ute till havs, men
ingen av oss ovriga pa baten kan forsta att detta skulle spela
nagon roll. Affarsman ar lite speciella!

P-O, som emellanat ar lite huslig, kom just in med en stor skal
nypoppade popcorn. Han vet nog inte att jag har en STOR pase med
Maldivkola gomd bakom de astronomiska tabellerna vid
navigationsbordet.

Vi gor just nu runt 5,5 knop, hart mot vinden, mitt ute i
fartygsleden. Framemot kvallsmat ar det dags att lagga sig pa
styrbords bog igen infor natten.
For ovrigt ar allt val ombord aven om vi alla nu verkligen langtar
till en bebodd hamn.

Gunnar


15 Mars
236 M fran Safaga i Egypten,

Har ni sett Zorros marke? I sa fall har ni sett hur vara kryssben
ser ut har i Roda Havet. Skumpig motsjo i motvind ar "normalvader"
har och just nu ar det ingen ombord som NAGONSIN mer tanker segla
i Roda Havet, (men dessa tankar ar nog borta hos en del av oss om
5-6 ar ungefar).

Seglarlivet ar inte alltid en drink i hangmattan pa akterdack men
vi har ju haft det sa ocksa, for bara nagra veckor sedan. Forutom
detta sa borjar maten att sina, da denna etapp blivit langre an vi
beraknade nar vi lamnade Aden i Yemen. Som tur var kunde vi veva
in en 4 kg.s tonfisk idag och kvallsmaten blev darmed riktigt
festlig. Inget ont om kocken ombord men att fa konserver att smaka
som farsk fisk klarar inte ens Niklas av.

Just nu strax fore midnatt har vi vagat oss pa att motorsegla, for
att kunna halla lite mer upp mot nasta hamn. Inte ens Ingemar
klagar pa motorgangens vandor sa visst ar det en hamnhungrande
besattning som nu stampar Regina Maris dack.

Planerna for besoket i Egypten har natt in i en packningsfas och
det verkr som om P-O traskar ivag pa en soloraid for att forsoka
hitta sin egen Tuttancamon i detta historietata land.
Ingemar och Niklas pratar om att hyra motorcykel for att hinna se
allt fran Konungarnas dal till Pyramiderna och jag hoppas
verkligen att de aven kan hyra stortkruka for denna tur i Afrikas
nast trafikolycksdrabbade land. Mitt forslag om att hyra kamel
forkastades av dem bada.
Harvey far ner sin "fastmo" och forsvinner pa ett par veckor och
jag sjalv monstrar ombord tre austrailiensiska damer for de sista
200 sjomilen upp till Port Suez. Finns det mojligen nagon dar
hemma som kan hjalpa mig att klara av den situationen manne??!!

Pratade via kortvagsradion med min fru Karin och min dotter Sara
tidigare ikvall och de ligger nu i startgroparna for sitt besok
ombord om nagra veckor. Mina dottrar Sara och Johanna har med sig
varsin kompis, Sanna Diffner och Cattis Hjärpe, sa det blir ett riktigt
tonarsgang som kommer att antra upp till utkikskorgen i stormasten
vad det lider. Jag ser verkligen fram emot deras besok efter snart
tre manaders "skilsmassa".

Skeppsuret slar strax 8 glas/midnatt och jag ska satta fart pa
kortvagsradion och modemet for att forsoka fa ivag detta
loggboksutdrag. Ha det sa bra dar hemma och vi hors snart igen.

17 mars
23 sjomil fran "dieselhamnen" Queseir i Egypten

For ett dygn sedan "pajade" laddningen till 12 volts systemet och
darmed blev bl.a. var kortvagsradio obrukbar. Igar dog vinden och
vi startade maskin for motorgang. Enda problemet ar att vart
dieselforrad borjar sina.
Idag kl.09.00 visade matstickan 50 liter kvar i tanken, vilket
innebar att huvudmaskin vilken stund som helst kommer att suga
luft och stanna. Vi hade da 70 sjomil kvar till den forsta
dieselhamnen pa atskilliga hundratals sjomil och hur gor vi utan
vind och utan diesel.

Strax efter lunch borjar en latt sjobris fran ENE att blasa och
genast var alla segel uppe. Har ligger vi nu strax fore
solnedgangen, bara 23 M fran hamn, och hoppas att sjobrisen ska
halla i ytterligare nagra timmar.
Roda Havet har verkligen visat sig fran sin samsta sida mot oss
under de gangna tva veckorna, men pa nat satt verkar det som om
det sa har i sista minuten andock vill visa lite godhet, och det
tar vi tacksamt emot.

Nu hoppas jag att med lite tjuvkoppling kunna fa tillrackligt med
strom for att fa ivag de senaste tre dygnens Loggboksrapporter
till Sverige. Om det lyckas, ja det aterstar att se.

Forhoppningsvis kan vi imorgon saga "Full Tank" till dieselmannen
i Queseir, och darmed fortsatta de sista 250 M upp till Suez.

Gunnar

PS. Vi har idag (mandag 20 mars) lamnat Safaga i Egypten och gar
mot Suez. Vart 12 V system har brakat ihop och darfor har de
senaste uppdateringarna av loggboken drojt. Hoppas att kunna fixa
elen i Suez sa att allt blir att fungera igen.
M.A.O. E-mailen pa baten ur funktion ytterligare nagra dygn
framat. DS

22 mars
Ras Abu Zenima, pa Sinai halvon

Sokte nodhamn imorse under en NW kuling med mkt. besvarlig sjo.
Fortfarande problem med 12 V strom till E-mail men ovrig el
fungerar bra. Allt val ombord men stor langtan till Suez hos alla
i besattningen. Bara 64 sjomil aterstar till Suezkanalen.

Vi hors!

Gunnar

Sondagen den 26 mars

Vi ligger nu fortojda vid Suez Yacht Club och vantar pa transit av kanalen
mandag/tisdag. Niklas ar fortfarande ute och "turistar" i Egypten medans
Ingemar ater har kommit ombord pa Regina.

Harvey, som monstrat av under ett par veckor for att resa med sin fastmo,
tog i fredags kvall med mig pa en Balettforestallning i operahuset i Cairo.
Efter forestallningen mottes vi upp med Ingemar, Niklas och P-O for en liten
krogrunda.

Suez ar ocksa platsen for nasta besattningsbyte. P-O aker tillbaka till
Sverige for att borja arbeta och Liz fran Australien monstrar istallet pa
till Spanien. Dessutom har vi ytterligare tva Australienska damer med ombord
under de tva dygnen genom Suezkanalen.

Bekymret med 12 volts systemet ombord ar nu atgardat och jag hoppas att
ater kunna komma igang med mer regelbundna rapporter till loggboken.
Fotosidan ska ocksa uppdateras men allt detta far ansta tills vi "rasat" av
oss i hamn efter Roda Havets vedermodor.

Dags att ga ner i maskinrumet for oljebyte, filterbyte och allman oversyn av
det maskinella infor transiten genom kanalen imorgon. Alla ombord halsar sa
gott och vi ser fram emot den spannande kanalfarden med start imorgon
mandag.

Simma Lugnt!
Gunnar

Onsdagen den 29 mars

Ja da var vi i Port Said men det hande en del i kanalen.

Bara nagra timmar fran Port Said ljod oljetryckslarmet pa huvudmaskinen. Jag
kastade ifran mig det jag hade for hander och pa vag mot styrhytten, dar var
pilot satt och styrde, ropade jag at Ingemar att gora klart ankaret for
snabbankring. Paniken var nara nar inte var huvudmaskin reagerade pa
stoppknappen och jag ropade an en gang till Ingemar att borja fira ankaret.
Piloten fick order om att styra mot kanalkanten och det maste vi verkligen
gora da vi i fjarran kunde se en hel konvoj av stora oljetankers narma sig.

Sjalv rusade jag nu ner till maskinrummet och slet upp dorren. Synen som
motte mig var ett vattenfyllt maskinrum dar plattformarna runt maskin stod
flera cm under vatten. Vad i hela friden hade gatt fel?

Mina glasogon var jag tvungen att kasta i diskhon i pentryt da vattenangan
slog emot mig och sedan mer eller mindre vadade jag in och over maskin till
sittplatsen uppepa batteribanken. Snabbt trevade jag mig fram till
stoppreglaget vid maskin nederkant, halvvags under vattenytan, och fick
stopp pa maskin. Nasta steg var att sla pa huvudpumpen for maskinrummet och
jag sag till var lycka att vattennivan genast borjade minska.

En av damerna ombord ropade till mig att vi hade ankrat sa nu gallde det
bara att hitta vattenlackan. Efter nagra minuters letande fann jag
problemet. Backventilen i luftningen av kylvattensystemet fungerade inte
utan den stod helt oppen. En liten sprint som sjalva backventilen glider pa
hade rostat av och kylvatten hade sprutat ut strax under takhojd och skoljt
over allt som fanns dar inne. Efter 20 minuters mekande fanns det en plugg
pa plats istallet for backventilen och vi kunde starta upp maskin och
fortsatta var fard.

Igar tisdag agnade jag och Ingemar fyra timmar i maskinrummet med att byta
olja, skura rent ALLT fran saltvatten och "sump" olja sa nu har vi ett
skinande blankt maskinrum att krypa in i nar de kommande kalla Mistral
vindarna snart kommer att blasa over Regina.

En reparerad backventil skall idag sattas pa plats och sedan aterstar det
bara att plocka fram sjokorten for nasta etapp och klarera ut fran Egypten.
Ja inte riktig da! Var ar Niklas? Han skulle ha varit tillbaka igar ombord
men har annu inte atervant.

Simma Lugnt!
Gunnar