|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Latitud 17 grader 32 minuter Nord Longitud 40 grader 05 minuter Ost
Var position idag den 3 mars kl. ("beer time") 15.00
Lagger ni ut denna position pa ett sjokort sa hamnar ni starx soder om mitten av Roda Havet och dar ar vi nu.
Seglen revades (togs ner) under Harveys och Niklas vakt imorse da vinden dog helt. Kanske var det den nu mycket lugnare sjon som inspirerade Ingemar till att baka Pizzasmakande lunchbrod och kanske var Niklas inspirerad av samma kalla, till att forbereda de utomordentligt goda lunchmackorna.
Kanske var det samma rofyllda framfart under formiddagen, som fick Harvey till att byta ut de 4 trasiga bomlikstravarna mot nya sadana. Jag maste ocksa ha blivit drabbad av den plotsligt sa vanliga sjogangen, eftersom jag kastade mig in ett 80 grader varmt maskinrum och bytte branslefilter till huvudmaskin.
Jovisst ar det sa!
Idag tvattade jag, ni laste ratt, tvattade jag alla mina lortiga klader, vilket innebar att jag fortfarande gar omkring i handduk medans den varma torra Roda Havs luften torkar ur allt vatten fran de solblekta shortsen och de tunna luftiga bomullsskjortorna.
Annu en dag ombord lider mot Sundowner (var obligatoriska solnedgangsdrink) och snart faller morkret, nymanemorkret, over oss fem ombord pa Regina Maris.
Gunnar skeppare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lordagen den 4 mars kl 20.00
Schhhh!
N 18 15,6 E 38 18,6
Ankrad innanfor udden Ras Istahi i Khor Nawarat, strax norr om gransen till Eritrea. En liten Eritransk fiskebat ligger ankrad 50 meter fran oss och vi har tant ett varmeljus i sittbrunnen. Becksvart.
Schhhh!
Hor Ni?
Operamusik svallar ut fran sittbrunnen ombord och Harvey, P-O, Niklas, Ingemar och jag sitter med varsin Mekongwisky i handen och njuter av oknens och musikens samklang.
Ett med sinnena.
Gunnar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Torsdagen den 8 mars
Position: On Tala Tala Seqir utanfor Sudans kust.
Den tredje natten har vid on ar snart ett faktum. Harda vindar norr om oss hindrar vidare segling for tillfallet och vi bidar var tid i vantan pa vaderomslag. Att leva pa en liten yta, isolerad langt borta fran annat socialt liv, ar en erfarenhet som du inte kan fa pa annat satt an genom att uppleva det. Har ar vi, fem personer med olika tankar, funderingar, varderingar och personligheter, "fangslade" tillsammans pa en bat, i vantan pa att ovadret ska dra over. Har vi blivit ett sammansvetsat seglargang eller har egenkarleken ryckt undan grundvalarna for ett gemensamt socialt liv ombord?
Tala Tala ar en liten torr korallo utan befolkning, 3-4 km lang och nastan 2 km bred. Jag kan inte saga att vi kanner igen alla stenar efter dessa dygn men visst kanner jag redan en viss hemtamhet bland de torra koraller som pressats upp ur havdjupen for manga manga ar sedan.
Imorgon, jag tror att det ar Torsdag, hoppas jag att vi ater kan hissa segel och satta kursen mot norra delen av Medelhavet. Vi kan da aterga till vart vaktschema och Regina behover verkligen fa vind i seglen igen.
Middagen idag, var liksom igar, fisk inbytt fran en av de sma fiskebatar som kommer hit fran fastlandet. Var egen fiskelycka har varit dalig har pa ankarplatsen sa det ar tur att de inemska fiskarna har denna o som en resorvar for sitt levebrod.
Med en mane i kommande ter sig framtiden hoppfull och jag tecknar harmed slutet pa denna dag ombord.
Gunnar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lördagen den 11 mars
Position; 60 sjomil oster om Port Sudan i Roda Havet
Vi lamnade Tala Tala Seqir kl 09.00 denna lordag, efter 4 dygns vantan pa battre vader. En dryg timme ut, i den forfarande grova sjon smaller det till under baten. Vad i helsi........!
Eftersom vi motorseglar drar vi genast av gasen och lagger i frilage pa maskin och med enbart storsegel uppe forsoker vi utrona vad som hant. Harvey anmaler sig frivilligt att ga ner i vattnet och dyka under baten och ta sig en titt men i den grova sjon anser jag att det ar for farligt for honom. Jag ger order om 180 grader kursandring tillbaka mot Tala Tala och snart forsar vi fram i god fart med vinden i nacken, mot den ankarplats vi alla nu ar sa trotta pa.
Klockan 11 har vi ankrat och hittar efter dykning ett flera meter langt och kraftigt lastnat insnott i propellern. En kopp kaffe och vi ar snart under segel igen.
Under eftermiddagen okar vinden och sa aven sjon vilket gor livet ombord besvarligt. Barometern behagar dessutom borja stiga sakta vilket i dessa farvatten inte badar alltfor gott. Nu har morkret omsvept oss och jag hoppas att natten och morgondagen kommer att innebara en vaderforbattring for oss pa Regina.
Roda Havet kan vara allt annat an lugnt nar sa ar fallet.
Gunnar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 mars ca 300 M fran var forsta hamn i Egypten.
N 22 40 E 37 40
Vadergudarna ler inte direkt mot oss for tillfallet. Nagra dygn senare an beraknat ar vi fortfarande under segel mot Egypten i Roda Havet. De besattningsbyten som ska ske dar har jag fatt omorganisera och det ser ut att fungera bra trots allt.
Igar motte vi var forsta segelbat har ute och kan ni tanka er, vi hade kollisionskurs. Eftersom bagge batarna var hart pressade av bade vind och sjo sa gick kamerorna varma pa bagge hall. Efter motet tog vi kontakt pa VHF radion och utbytte adresser for att kunna skicka fotona till varandra. Den andra baten kom fran England och hade samma mal som oss i Egypten. Vem som vajde!? Jo, det blev vi tvugna att gora enligt sjovagsreglerna.
Niklas satts nu pa harda prov da var senaste matbunkring avsag en kortare etapp an det nu blivit. Kanske ar detta eldprov aven inkorsporten till Niklas egen sjokokbok. Kolla i bokhandlarna till Jul!!
Ingemar planerar for fullt sin och Niklas "turisttur" utefter Nilen, samtidigt som han tidsmasssigt forsoker koordinera sin avmonstring i Spanien med sin fru Margaretas semester.
Harvey missade ett kop pa 12 ton plastpasar hemma i Australien pga. av var ganska "isolerade" position har ute till havs, men ingen av oss ovriga pa baten kan forsta att detta skulle spela nagon roll. Affarsman ar lite speciella!
P-O, som emellanat ar lite huslig, kom just in med en stor skal nypoppade popcorn. Han vet nog inte att jag har en STOR pase med Maldivkola gomd bakom de astronomiska tabellerna vid navigationsbordet.
Vi gor just nu runt 5,5 knop, hart mot vinden, mitt ute i fartygsleden. Framemot kvallsmat ar det dags att lagga sig pa styrbords bog igen infor natten. For ovrigt ar allt val ombord aven om vi alla nu verkligen langtar till en bebodd hamn.
Gunnar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15 Mars
236 M fran Safaga i Egypten,
Har ni sett Zorros marke? I sa fall har ni sett hur vara kryssben ser ut har i Roda Havet. Skumpig motsjo i motvind ar "normalvader" har och just nu ar det ingen ombord som NAGONSIN mer tanker segla i Roda Havet, (men dessa tankar ar nog borta hos en del av oss om 5-6 ar ungefar).
Seglarlivet ar inte alltid en drink i hangmattan pa akterdack men vi har ju haft det sa ocksa, for bara nagra veckor sedan. Forutom detta sa borjar maten att sina, da denna etapp blivit langre an vi beraknade nar vi lamnade Aden i Yemen. Som tur var kunde vi veva in en 4 kg.s tonfisk idag och kvallsmaten blev darmed riktigt festlig. Inget ont om kocken ombord men att fa konserver att smaka som farsk fisk klarar inte ens Niklas av.
Just nu strax fore midnatt har vi vagat oss pa att motorsegla, for att kunna halla lite mer upp mot nasta hamn. Inte ens Ingemar klagar pa motorgangens vandor sa visst ar det en hamnhungrande besattning som nu stampar Regina Maris dack.
Planerna for besoket i Egypten har natt in i en packningsfas och det verkr som om P-O traskar ivag pa en soloraid for att forsoka hitta sin egen Tuttancamon i detta historietata land. Ingemar och Niklas pratar om att hyra motorcykel for att hinna se allt fran Konungarnas dal till Pyramiderna och jag hoppas verkligen att de aven kan hyra stortkruka for denna tur i Afrikas nast trafikolycksdrabbade land. Mitt forslag om att hyra kamel forkastades av dem bada. Harvey far ner sin "fastmo" och forsvinner pa ett par veckor och jag sjalv monstrar ombord tre austrailiensiska damer for de sista 200 sjomilen upp till Port Suez. Finns det mojligen nagon dar hemma som kan hjalpa mig att klara av den situationen manne??!!
Pratade via kortvagsradion med min fru Karin och min dotter Sara tidigare ikvall och de ligger nu i startgroparna for sitt besok ombord om nagra veckor. Mina dottrar Sara och Johanna har med sig varsin kompis, Sanna Diffner och Cattis Hjärpe, sa det blir ett riktigt tonarsgang som kommer att antra upp till utkikskorgen i stormasten vad det lider. Jag ser verkligen fram emot deras besok efter snart tre manaders "skilsmassa".
Skeppsuret slar strax 8 glas/midnatt och jag ska satta fart pa kortvagsradion och modemet for att forsoka fa ivag detta loggboksutdrag. Ha det sa bra dar hemma och vi hors snart igen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17 mars 23 sjomil fran "dieselhamnen" Queseir i Egypten
For ett dygn sedan "pajade" laddningen till 12 volts systemet och darmed blev bl.a. var kortvagsradio obrukbar. Igar dog vinden och vi startade maskin for motorgang. Enda problemet ar att vart dieselforrad borjar sina. Idag kl.09.00 visade matstickan 50 liter kvar i tanken, vilket innebar att huvudmaskin vilken stund som helst kommer att suga luft och stanna. Vi hade da 70 sjomil kvar till den forsta dieselhamnen pa atskilliga hundratals sjomil och hur gor vi utan vind och utan diesel.
Strax efter lunch borjar en latt sjobris fran ENE att blasa och genast var alla segel uppe. Har ligger vi nu strax fore solnedgangen, bara 23 M fran hamn, och hoppas att sjobrisen ska halla i ytterligare nagra timmar. Roda Havet har verkligen visat sig fran sin samsta sida mot oss under de gangna tva veckorna, men pa nat satt verkar det som om det sa har i sista minuten andock vill visa lite godhet, och det tar vi tacksamt emot.
Nu hoppas jag att med lite tjuvkoppling kunna fa tillrackligt med strom for att fa ivag de senaste tre dygnens Loggboksrapporter till Sverige. Om det lyckas, ja det aterstar att se.
Forhoppningsvis kan vi imorgon saga "Full Tank" till dieselmannen i Queseir, och darmed fortsatta de sista 250 M upp till Suez.
Gunnar
PS. Vi har idag (mandag 20 mars) lamnat Safaga i Egypten och gar mot Suez. Vart 12 V system har brakat ihop och darfor har de senaste uppdateringarna av loggboken drojt. Hoppas att kunna fixa elen i Suez sa att allt blir att fungera igen. M.A.O. E-mailen pa baten ur funktion ytterligare nagra dygn framat. DS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22 mars Ras Abu Zenima, pa Sinai halvon
Sokte nodhamn imorse under en NW kuling med mkt. besvarlig sjo. Fortfarande problem med 12 V strom till E-mail men ovrig el fungerar bra. Allt val ombord men stor langtan till Suez hos alla i besattningen. Bara 64 sjomil aterstar till Suezkanalen.
Vi hors!
Gunnar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sondagen den 26 mars
Vi ligger nu fortojda vid Suez Yacht Club och vantar pa transit av kanalen mandag/tisdag. Niklas ar fortfarande ute och "turistar" i Egypten medans Ingemar ater har kommit ombord pa Regina.
Harvey, som monstrat av under ett par veckor for att resa med sin fastmo, tog i fredags kvall med mig pa en Balettforestallning i operahuset i Cairo. Efter forestallningen mottes vi upp med Ingemar, Niklas och P-O for en liten krogrunda.
Suez ar ocksa platsen for nasta besattningsbyte. P-O aker tillbaka till Sverige for att borja arbeta och Liz fran Australien monstrar istallet pa till Spanien. Dessutom har vi ytterligare tva Australienska damer med ombord under de tva dygnen genom Suezkanalen.
Bekymret med 12 volts systemet ombord ar nu atgardat och jag hoppas att ater kunna komma igang med mer regelbundna rapporter till loggboken. Fotosidan ska ocksa uppdateras men allt detta far ansta tills vi "rasat" av oss i hamn efter Roda Havets vedermodor.
Dags att ga ner i maskinrumet for oljebyte, filterbyte och allman oversyn av det maskinella infor transiten genom kanalen imorgon. Alla ombord halsar sa gott och vi ser fram emot den spannande kanalfarden med start imorgon mandag.
Simma Lugnt! Gunnar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Onsdagen den 29 mars
Ja da var vi i Port Said men det hande en del i kanalen.
Bara nagra timmar fran Port Said ljod oljetryckslarmet pa huvudmaskinen. Jag kastade ifran mig det jag hade for hander och pa vag mot styrhytten, dar var pilot satt och styrde, ropade jag at Ingemar att gora klart ankaret for snabbankring. Paniken var nara nar inte var huvudmaskin reagerade pa stoppknappen och jag ropade an en gang till Ingemar att borja fira ankaret. Piloten fick order om att styra mot kanalkanten och det maste vi verkligen gora da vi i fjarran kunde se en hel konvoj av stora oljetankers narma sig.
Sjalv rusade jag nu ner till maskinrummet och slet upp dorren. Synen som motte mig var ett vattenfyllt maskinrum dar plattformarna runt maskin stod flera cm under vatten. Vad i hela friden hade gatt fel?
Mina glasogon var jag tvungen att kasta i diskhon i pentryt da vattenangan slog emot mig och sedan mer eller mindre vadade jag in och over maskin till sittplatsen uppepa batteribanken. Snabbt trevade jag mig fram till stoppreglaget vid maskin nederkant, halvvags under vattenytan, och fick stopp pa maskin. Nasta steg var att sla pa huvudpumpen for maskinrummet och jag sag till var lycka att vattennivan genast borjade minska.
En av damerna ombord ropade till mig att vi hade ankrat sa nu gallde det bara att hitta vattenlackan. Efter nagra minuters letande fann jag problemet. Backventilen i luftningen av kylvattensystemet fungerade inte utan den stod helt oppen. En liten sprint som sjalva backventilen glider pa hade rostat av och kylvatten hade sprutat ut strax under takhojd och skoljt over allt som fanns dar inne. Efter 20 minuters mekande fanns det en plugg pa plats istallet for backventilen och vi kunde starta upp maskin och fortsatta var fard.
Igar tisdag agnade jag och Ingemar fyra timmar i maskinrummet med att byta olja, skura rent ALLT fran saltvatten och "sump" olja sa nu har vi ett skinande blankt maskinrum att krypa in i nar de kommande kalla Mistral vindarna snart kommer att blasa over Regina.
En reparerad backventil skall idag sattas pa plats och sedan aterstar det bara att plocka fram sjokorten for nasta etapp och klarera ut fran Egypten. Ja inte riktig da! Var ar Niklas? Han skulle ha varit tillbaka igar ombord men har annu inte atervant.
Simma Lugnt! Gunnar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|